Příběhy, které se opravdu staly...

Přátelství...láska

11. 2. 2009 21:45
Rubrika: Úvahy

 Přátelství

 

Možná tyhle úvahy ke mě trošku nepasují :), ovšem když jsem se přihlásila na jeden C-předmět na teologické fakultě, tak podmínkou pro zápočet bylo napsat esej na téma přátelství. Prala jsem se s tím dlouho...nakonec přeci jen něco vzniklo. A tak jsem si řekla, že bych se mohla podělit s vámi se všemi...třeba máte jiný názor...

 

Přátelství, pravé přátelství je zemětřesení duše, řekl Cicero. A právem, on vlastně řekl: Nejenom láska, ale i přátelství je zemětřesením duše. Jak přátelství souvisí s láskou? Z této věty vyplývá, že v porovnání s láskou se na přátelství trošku zapomíná. A přitom cítíme při vyslovení těchto slov, že jsou to obě slova velmi silná, není to jen laciné pojmenování nějakého povrchního vztahu. Slovo láska je v dnešní době používáno i v jiných rovinách.

 

Přátelství se prožívá ve vztahu. Od počátku, kdy se poznají a seznámí se, až po trvalý, ničím nezničitelný vztah, prochází přátelství mnoha fázemi.

 

Přátelství musím chtít, musím do vztahu něco vložit jinak mizí, já musím do vztahu investovat, já musím něco obětovat. Až v těžkých chvílích zjistím, jaké je opravdové přátelství dar, jaká je to opora, pomoc, nekonečná studnice pokladů, která se otvírá…

 

Přátelství je zjevování lidské osobnosti, odmaskovává mě – v důvěrném vztahu nemůžu nic ukrýt. Neschovám své vlastnosti, vše vypluje na povrch. Druhý mi poskytuje zrcadlo, souvisí s interakcemi mezi dvěma…pootevírá mě do mého jádra. Díky tomu si mohu uvědomit spoustu věcí. Ten druhý to pro mě udělal a já nic… Já jsem ten, kdo se těší na druhého.

(z přednášek Doc. Michala Altrichtra Th.D.)

 

Přátelství je někdy silnější než láska.

 Přátelství je dar, jak už bylo mnohokrát řečeno výše, ale musím to opakovat, protože si uvědomuji, že bez tohoto pouta přátelství, by byl život hodně těžký, pokud by vůbec byl možný. Mohla jsem taky napsat bez „těchto“ pout a většinou máme přátel více, tak proč to jednotné číslo? Bývám v situacích, kdy mám špatnou náladu-jsem v krizi, kdy se mi svět takzvaně „sype“, kdy nic nevychází, kdy je na mě vyvíjen tlak ze všech stran a já nevím kudy kam a tehdy bych dala všechno za to, aby se ozval ten opravdový přítel, aby zavolal nebo třeba jen poslal sms nebo e-mail. Aby se člověk tady na té zemi necítil tak sám a tak opuštěný. Ale v té chvíli většinou nikdo sám od sebe nezavolá. Je to tíživá situace. Blízká rodina nemá porozumění ani pochopení, ba dokonce mnohdy je právě ona příčinou toho všeho. Jsem sama. Sama? Nikdo není sám, ale obdivuji lidi, co to ví, co si to stále uvědomují. Uvědomují si, že Bůh je stále s námi a Ježíš nás stále miluje, je náš opravdový přítel. Ale je těžké si to uvědomovat, je těžké si s ním popovídat, je těžké mu vylít své srdce, když je tak daleko…Je…ale kde? V srdci? Tam mám žal a prázdno. V těle? Tam mám vztek. V mysli? Tam zmateně lítají myšlenky jedna přes druhou. Ve světě? V domě? V kostele? …Kde? Přítel je člověku nablízku, ale kde je ten můj? Přátelství je od toho, myslím si, aby ti dva si byli nablízku kdykoli. Kdykoli! Kdykoli potřebují, aby byli spolu nebo alespoň v kontaktu, aby se navzájem podrželi a povzbuzovali. Aby tu byli jeden pro druhého. Aby neexistovalo, víš teď nemůžu, víš zrovna teď mám něco na práci… Proto je to dar. Mít takového přítel je dar. Je to milost, protože mít někoho takového je nadevše, je to pomoc, je to průvodce, je to kamarád, je to někdo, kdo vám vždy řekne pravdu a kdo vás má rád. Je to někdo, kdo vás nikdy nezradí, někdo kdo dokáže poradit, někdo, kdo s vámi brečí, když je vám zle nebo má porozumění když máte vztek.A když se člověk opravdu cítí sám a opuštěn, čí je to vina? Jsou to jen pocity? Jsou to jen nálady, které zmítají lidskou duší, aby si hledala stále nějakou zábavu? Aby se stále něčím rozptylovala? Je to ten éros-touha něco či někoho vlastnit? Ne, je to naprostá bezmoc, beznaděj, člověk je sám, nechce se obohacovat okolím a okolí se nechce obohacovat jím. A tak nenávidí svět a raději chce být sám. Nikdo mu nedokáže pomoci.  A tak jde a hledá ticho před, kterým dřív utíkal! A co taky, když to nikomu, kdo je zrovna nablízku, nedokáže říct. Nebo mu to nechce říct. Je ticho přítel? Jak by mohlo, když není vidět? Jak by mohlo, když není ani slyšet? Ani cítit? Jenom víme, že není…že v něm nic není, není zvuk a to je ticho. Jak tohle může být přítel? A přesto dokáže tohle ticho vyburcovat mysl, donutí ji, aby všechno řekla, aby všechny ty nepotřebné myšlenky vyvrhla ven na světlo a co s nimi teď? Teď musíš, musíš přemýšlet.…tak to tedy je. Ale tohle nemá řešení a tohle bylo přeci úplně jinak…Jak mi může nějaké nic poradit? Povzbudit? …Nemůže. Může, po chvíli beznaděje se z ticha začne nořit řešení, zavrhnu ho, ale přítel ticho se nedá…radí dobře, ale kdo to tedy je? 

Láska

 

Dokonalost křesťanského života je v lásce. Láska nás uvede do tajemství Boha.

Láska je vrcholek hory ctností. (sv.Jan Zlatoústý). Láska je přirovnávána k hlavě duchovního člověka, ostatní ctnosti jsou údy.

O lásce se v prvních křesťanských staletích píše poměrně málo. Důvodem je snad strach z klamu, protože kdo mluví o lásce k Bohu, mluví o Bohu samém, člověk neumí a ani nemůže popsat Boha slovy, výrazy, je to riskantní. Nazýváme lásku Božskou ctností. Čím se liší od všeobecné náklonnosti k lásce, kterou pozorujeme u všech lidí?

 

V Platónově spisku Simposio: Něco nebo někoho milujeme, když po něm toužíme. Toužíme pak po tom, co nám v různých životních okolnostech chybí. Ovšem z těchto myšlenek plynou některé důsledky, které křesťan nemůže přijmout. Znamená-li láska toužit po něčem, co nám chybí, plyne z toho, že méně miluje ten, kdo má všecko, kdo je dokonalý. Z toho také plyne, že Bůh nemůže milovat svět. Evangelium nás učí něčemu jinému: Bůh tak miloval svět, že dal svého vlastního Syna pro jeho spásu. (Jan 3,16). Láska je jedna z nejcharakterističtějších Božích vlastností: Bůh je láska (1 Jan 4,8.16). Je-li schopen i člověk milovat, tato láska pochází od Boha (1 Jan 4,7).

 

Evangelium versus Platónova logika: Boží láska nemůže být touha obohatit se něčím z vnějšku, platónský éros. Nebeský Otec nehledá něco, čím by sám sebe doplnil. Chce naopak otevřít své poklady jiným. Jde tu o Boží milosrdenství (philantropía), které nebere, ale dává.

Písmo tedy využívá jiného výrazu než éros (láska v řečtině), používá agapé, Bůh je agápe, jenom agápe, čisté milosrdenství, dobrotivost.

 

Jací jsme však my lidé? V hlubinách bytosti máme dva sklony: éros, touhu obohatit se, přivlastnit si dobré věci, které vidíme. Je to touha typicky lidská. Ale milostí Boží jsme schopni agápe, tj. milovat tak, jak miluje Bůh, darovat a nežádat odměnu. Nejlépe se to projeví v lásce k nepřátelům. Když máme rádi přátele, děláme to, co dělají pohané, praktikujeme éros.

Tyto dvě lásky jsou v člověku spojeny. Agápe je dar Ducha svatého, který svou milostí sídlí v srdci. Odkud je v nás touha po dobru? Je od Boha Otce, který v nás touhu vzbuzuje, aby ji ukojil. Čím víc po Bohu člověk touží, tím víc od něho dostává, a proto může tím víc darovat bližnímu. Éros vyjadřuje neukojitelnou touhu po dobru, agápe je dar Ducha svatého.

Máme dva druhy lásky: jedna hledá své vlastní dobro (éros), druhá se stará o dobro bližního (agápe). (T.Špidlík, Cesta Ducha)

 Láska se chce sdílet, člověk není určen k tomu, aby byl sám. I víra se prožívá ve společenství. Spolu pak věříme a společně míříme k Bohu. Přátelství je dar, protože pomáhá na cestě. A láska? To je hluboké přátelství…a je  podle mě v manželství, mezi opravdovými přáteli, mezi námi a Bohem. 

Bůh je věčné Společenství Osob. Společenství osob se vytváří tou měrou, jakou dvě osoby samy sebe jeden druhému darují v lásce a službě. Žádné vysvětlení Trojice není dostatečné. Ze zjevení však můžeme rozpoznat, že Otec věčně „plodí“ Syna tím, že sám sebe dává Synu a pro Syna. Syn, Otcův milovaný, pak lásku Otce přijímá a věčně dává sám sebe Otci. Láska, kterou sdílejí, je Duch Svatý, jak říkáme v Niceském Vyznání víry: „z Otce i Syna vychází…“.

Bůh nás jinak řečeno stvořil jako muže a ženu, abychom mohli být obrazem jeho lásky tím, že se staneme jeden druhému upřímným darem. Toto upřímné darování se je základem „společenství osob“ nejen mezi mužem a ženou, ale také s „třetím“, který vzejde z těch dvou. Tak se sexuální láska stává v jistém smyslu ikonou či pozemským obrazem vnitřního života Trojice.

 Myslím, že to je dobré vysvětlení a já nevymyslím lepší. 

Adam byl obdařen svobodou, protože byl povolán k lásce a bez svobody je láska nemožná. Ve své samotě Adam pochopil, že jeho původem, jeho povoláním a jeho určením je láska.

Uvědomil si, že je na rozdíl od zvířat pozván vstoupit do „smlouvy lásky“ s Bohem samotným. Více než cokoli jiného je tento vztah lásky s Bohem, co definuje Adamovu „samotu“. Když zakouší tuto lásku, celou svojí bytostí ji touží sdílet s jinou osobou, jemu podobnou. Proto není dobré, aby člověk byl sám. Adam proto už ve své samotě objevil své dvojí povolání: milovat Boha a milovat bližního.  Dvojí povolání?  

Svobodu jsme dostali pro lásku. Tato svoboda může vést ke zkáze a rozdělení, ale je určená k tomu, aby dávala život a vybudovala jednotu. Vynucená láska není láskou.

Lidské tělo činí viditelným neviditelné tajemství Boha, který sám je věčné Společenství Osob, který sám je láska.

Do nebe lze vstoupit (a o to se prosí v modlitbě) pouze se všemi; do pekla jde každý sám, píše A.Chomjakov. (T.Špidlík, Cesta Ducha)

 

Člověk může sám sebe plně nalézt jen skrze upřímné darování sebe samého.

 Jsme tu pro druhé…  
Zobrazeno 6139×

Komentáře

kačakača

každý je svým způsobem filosof Jimmy :)))...<br />
přijde mi, že některé věci potřebují jakoby jiné mozkové propojení, aby je člověk pochopil<br />
třeba věta: Ze zjevení však můžeme rozpoznat, že Otec věčně „plodí“ Syna tím, že sám sebe dává Synu a pro Syna. Syn, Otcův milovaný, pak lásku Otce přijímá a věčně dává sám sebe Otci. Láska, kterou sdílejí, je Duch Svatý, jak říkáme v Niceském...<br />
<br />
Všechny věci ale lidský rozum není schopen pobrat, to je jasné. Někdo v tom ovšem dokáže brouzdat a přemýšlet, někdo se v tom ztrácí...mě třeba jakoby ty myšlenky utíkají a nemůžou najít to důležité, to centrum té podstaty a to nemyslím zrovna jen tenhle článek...ale spoustu dalších. Proto mě obecná fakta nikdy nebraly, pokud nebyly vysvětleny v souvislostech nebo uvedené do praxe v hlavě mi nezůstalo naprosto nic...mám ráda příběhy...

hynsp

ahoj,<br />
moc pěkné myšlenky a shrnutí...:) jen právě jak píšeš v těch těžších chvílích hlava odmítá vzpomenout na to že něco takového je a díky za každého kdo to umí připomenout:)<br />
všem hodně zdaru:)<br />
Hynek

Zobrazit 17 komentářů »

Pro přidání komentáře se musíš přihlásit nebo registrovat na signály.cz.

Autor blogu Grafická šablona Monika Voňková